hits

LEI AV LIKESTILLINGSPRAT HELE TIDEN

17.01.2014 - 11:12 61 kommentarer

Hei dere! Som dere sikkert har merket så er det ikke de mest voldsomme meningene som ytres på bloggen. Det er fordi behovet for å ytre de, ikke er stort nok. Naturligvis. Men, det er noen saker jeg klør litt i fingerene etter å kommentere. Og det mine kjære venner har vært et nyttårsforsett. Si meningen min. Drit i hva andre tenker om meg. Det er lettere sagt enn gjort kjenner jeg, men ikke akkurat i denne saken. Nemlig likestilling. Jeg blir faktisk helt gal av å lese om mine medkvinner som higer etter likestilling i absolutt alle settinger. Kan ikke vi få være forskjellige? I dag tidlig leste jeg en artikkel i VG om "sinnasnekkeren", og vet dere hva: Jeg er helt enig!! 

Det har blitt et press på at alle skal gjøre alt, og det blir helt feil for meg. Her hjemme så syntes jeg det er sexy at Christian gjør "manneting" som måke snø, fikse TVén og kjøre frem bilen for meg. Mens det faller meg helt naturlig å stå opp med barna om natten hvis de er syke, vaske klær og kle på. Når det er sagt så er det en del ting som faller naturlig at vi gjør på kryss også. Han lager alltid mat - og det er vel ansett som en kvinneting? Og det er jeg som skrur opp nye møbler og leker. Sånn tror jeg det er i de fleste hjem, det er ikke så svart hvitt. Men når det skrikes om likestilling hele tiden så blir det jo mer svart hvitt enn noen gang. Hvorfor skal jeg snekre sandkasse til OC når Christian er flinkere, bare fordi det skal være likt? Jeg vil mye heller pynte dukkestuen! 

Et eksempel; I går skulle Maya på tennis kl 17, samtidig som Jenny skulle på turning - på to forskjellig steder i Drøbak. Christian var borte (ikke på jobb). Han var ute å testet ny bil med svigerfar og spiste på resturant. Rett og slett litt guttetid. Mens jeg slet hodet av meg for å få barna på de forskjellige stedene, MED en baby på slep. Jeg kunne jo spurt meg selv, hvorfor er det ikke jeg som skal skal teste ny bil? Hvorfor kan ikke Christian finne frem tyllskjørt, flette håret til jentene og kjøre de på trening? Jeg kunne sikkert skreket meg til dette, men sannheten er jo at jeg er BEST på å flette hår, det tar meg KORTERE tid å finne frem turn og tennis tøy, og det er mye NATURLIG for meg å gjøre dette med baby på slep, enn for Christian. Jeg er mer vant, og trives med det. Han har faktisk jobbet hele dagen, og kunne trengt noen fritimer, i tillegg til at han er FLINKERE på bil. Jeg vet ikke om dere ser bildet jeg prøver å få frem, men poenget er at jeg har ingen behov for å tukle med de naturlige rollene vi automatisk har i familien. Selv om jeg til tider ser ut som på bildene! Kaffe nr 5, mens babyen får grøt og vi skal farte av gårde... Men jeg tror ikke Christian ser noe annet ut etter en hel dag på jobb, og alle hans ekstra gjøremål. Vi utfyller hverandre og gjør til syvende og sist like mye, og like krevende på hver vår front.  

Noe av det mest sjokkerende jeg har hørt innenfor tema er når mødre (i permisjon med babyen) får fedre (i full jobb) til å stå opp på natten for å hente babyen og legge babyen i sengen til mor så hun kan amme, kun for at det skal være likt. Begrunnelsen for å VEKKE pappaen midt på natten, 3 timer før han må opp og dra på jobb er at det er like mye hans barn, som hennes. Dette er galskap! Vi er så heldige å få gå gravide og være hjemme med barnet, så det skulle bare mangle om vi ikke kan være litt våkne på natten - det hører med. Å sette hele familien i bevegelse for at det skal være likt er helt vilt. 

Selvfølgelig, hva foreldrene gjør i helgen når begge har "fri" legger jeg meg ikke borti, eller hvis mor har fått så lite søvn pga våkennetter gang på gang. Det er en annen sak. Nå snakker jeg om den vanlige nattevåken man bør regne med når man får baby. Selv ser jeg på det som en bonus om Christian sover godt på natten. Da har han energi til å være en glad og hjelpsom kjærste og pappa på dagtid. Om jeg har lite søvn så kan jeg sove det inn når den lille sover på dagen, han kan ikke sove på jobben. 

Dette ble litt langt.. Konklusjonen! Kult at "sinna snekker´n" tørr å si høyt hva han mener. Jeg er enig, vi anerkjenner i for liten grad forskjeller mellom kjønnene. La kvinner være kvinner, enten de vil arbeide som toppsjefer eller ei, og menn være menn. Vi er forskjellige uansett. 

Og dere..Hadde det vært opp til meg så hadde pappapermisjon vært valgfritt og hver familie kunne bestemme selv. Når det er sagt så er det mange saker innenfor likestilling jeg kjemper for, men når man veiver med "likestillingsflagget" i tide og utide blir det litt mye for meg. 

61 kommentarer

Mirjam

17.01.2014 kl.11:37

Enig med deg! God refleksjon!

siv

17.01.2014 kl.11:41

Amen! Er så enig!!! :-)Klem Siv

Benedicte

17.01.2014 kl.11:45

Helt utrolig bra skrevet Marlen! Denne likestillingen har gått for langt på mange områder...

Stine Lervik

17.01.2014 kl.11:48

AMEN!

Jeg er så enig med deg at jeg har lyst til å gråte :P

Flott at du tar opp et sånn tema :)

Ønsker deg samtidig en riktig god helg, Marlen.

Klem fra Trondheim

Anniken

17.01.2014 kl.12:00

Helt enig! Alle familier har sine ting...

canne

17.01.2014 kl.12:07

Helt enig!!

takk ��

ida

17.01.2014 kl.12:22

amen

Marion

17.01.2014 kl.12:32

Kjenner meg veldig igjen i alt du skriver. Veldig enig med deg! :-)

Lene

17.01.2014 kl.12:33

Jeg er så enig!!! Jeg/vi vil gjøre det som er best for min/vår egen familie og drite i hva alle andre gjør! Vi gjør det vi er "best" på... Jeg vasker heller klær for den store gullmedaljen enn å fikse ting jeg ikke er god på og som jeg vet mannen min setter pris på å kunne gjøre ;)

Tone

17.01.2014 kl.12:48

Men så fint at dere har en ordning som funker for dere da. Hva man gjør hjemme hos seg selv er jo ingen andres sak å legge seg borti selvfølgelig.

Men akkurat når det kommer til det med permisjon er jeg litt uenig med deg. Men kanskje litt fordi jeg er en av de som ikke trives så godt med å være hjemme med baby, men var superivrig etter å komme meg tilbake på skolen og begynte igjen når vesla var 2 mnd. Jeg blir jo selvfølgelig like irritert på de som mener jeg "burde" være lengre hjemme for barnets beste, for jeg mener vi har funnet det som er best for oss. På samme måte som at det passer andre bedre å kanskje være hjemme i 2 eller 3 år :) Så tror jeg på at det har mye å si i jobbsøkersammenheng, at kvinner og menn er like "farlige" å ansette med tanke på permisjon, det er ikke rettferdig dersom mannen stikker av med jobben fordi kvinnen kan bli gravid og dermed i permisjon så lenge.

Marie

17.01.2014 kl.12:59

Hurra for deg og dette innlegget! Når jeg leste artikkelen om Sinnasnekkern, så tenkte jeg umiddelbart at dette blir det mye sutring av rundt om kring, derfor ble jeg så glad for dette. For meg handler likestilling i hjemmet om at menn og kvinner skal bidra like mye, uavhengig av hva de bidrar med.

17.01.2014 kl.13:23

AMEN. La menn være menn og kvinner være kvinner.

Ingrid

17.01.2014 kl.13:31

Helt enig!!!

La permisjonen fordeles fritt mellom foreldrene. Ikke alle familier er har A4 liv og passer inn i samme boks.

Ha en strålende helg, fult av egne meninger! :)

17.01.2014 kl.13:46

For en tragisk mening!

Isabel

17.01.2014 kl.13:49

Veldig bra skrevet! Og er veldig enig!! Vi er jo alle gode på forskjellige ting:) og i et forhold bør man kunne fordele "oppgavene" på den måten som er best for familien og hverandre!! Gjøre det man liker og er best på! Viktig tema!

Christine K

17.01.2014 kl.14:19

Amen :-) Jeg er så enig, Marlen!

spesiellinor

17.01.2014 kl.14:30

Helt enig med deg at man må velge selv hva som er best for familien sin! Det virker jo litt som om uansett hva man mener så blir man slaktet i avisen. Det var jo en stor diskusjon om permisjon for ikke så lenge siden.

Hjemme hos oss gjør også jeg de fleste dametingene (utenom å stryke, det får jeg bare ikke til), og han gjør de fleste mannetingene. Men jeg har full respekt for de som har det motsatt. Likestillingsbegrepet blir brukt helt feil ofte syns jeg. Det er jo ikke likestilling som du skriver at mannen som går på jobb må stå opp midt på natten! De er jo til fordel for kvinnen... men men.

Helene

17.01.2014 kl.14:45

Tror de fleste er enig i at man kan fordele matlaging og snømåkingen som man vil i heimen, men pappapermisjon er en helt annen sak.

Jeg holder på med mastern min på NTNU nå, om 2 år er jeg 25 og skal ut i jobb. Undersøkelser viser at når familen får velge selv så tar kvinner som regel mer permisjon enn menn. (Dette kan ha sammenheng med at menn ofte også tjener mer enn kvinner (til og med når de er ansatt i samme stilling! Noe jeg regner med at vi er enig om at er forferdelig galt!)) Dette vet min fremtidige arbeidsgiver. Han/hun vet altså at det er farligere å ansette en 25 år gammel kvinne enn en 25 år gammel mann. Det skulle ikke vært sånn, der er ikke lovlig, men det skjer.

Når du skriver "Jeg blir faktisk helt gal av å lese om mine medkvinner som higer etter likestilling i absolutt alle settinger" så må jeg si at jeg blir litt provosert. Ja, Norge har kommet langt i likestillingen, men jeg synes du må tenkte på at det er kvinner som har kjempet for de rettighetene du har i dag. Det virker på meg som du tar det litt for gitt og at du er fornøyd med så langt likestillingen har kommet. Norge er ikke likestilt enda, og resten av verden ligger langt etter. Jeg er stolt av at det finnes kvinner i dette landet som higer etter likestilling i alle sammenhenger.

Jeg skjønner hva du mener med at det ikke må være sånn at damen mekker bilen og mannen mater ungene i hvert hjem, men jeg synes det er veldig viktig å ikke blande permisjon inn i dette, for den saken påvirker og ødelegger for meg og kvinner som meg.

Dobbellykke

17.01.2014 kl.15:09

Kunne ikke vært mer enig!

Tone

17.01.2014 kl.17:04

Flott skrevet, Helene, jeg er veldig enig med deg!

Irene

17.01.2014 kl.18:01

Likestilling er ikke at alle MÅ gjøre de samme tingene. Likestilling er at alle skal ha samme MULIGHETENE dersom de ønsker det.

Hva permisjon angår, synes jeg det foreløpig er flott med "tvungen" pappaperm. I teorien er jeg helt enig i at man skal kunne velge selv innad i familien. Men frem til det er helt ok at fedre også tar permisjon synes jeg dagens ordning er veldig viktig. Det gjør at arbeidsplasser ikke kan presse fedre til å droppe permisjon i like stor grad. Dette har faktisk vært et problem for mange menn. At fordi det er så "selvfølgelig" at kvinnen er hjemme, blir menn uglesett dersom de velger permisjon. Dessuten er det et stort pluss at også mennene får denne sjansen alene sammen med barna sine. Jeg er hundreogtjue prosent sikker på at båndene mellom far og barn blir sterkere som følge av dette.

Også vil jeg avslutte med at jeg er kjempeglad for at jeg bor i et land som har så stort fokus på likestilling at folk faktisk blir "lei" som mange så fint sier. Vi har som kvinner i Norge store muligheter til å velge liv som passer oss best. Det er langt fra en selvfølge i andre land.

Renate S

17.01.2014 kl.19:16

Kjempefint blogginnlegg!! :)

Kine

17.01.2014 kl.19:20

Jeg er helt enig, Marlen! :) Godt skrevet! Det dummeste med at dette likestillingstemaet hele tiden skal være så i fokus er at mange kan indirekte la det gå inn til seg, og vips så blir det et problem i familien som kanskje ville vært forutsett om man ikke leste og måtte være som "alle andre"! :)

M

17.01.2014 kl.19:33

Enig med deg!

Når det gjelder pappaperm, så er det jo forsket på hva MANGE fedre faktisk bruker permen på. Jakt, oppussing, reiser osv, mens barnet er i barnehage, med mor eller hos bestemor. Er vel ikke DET pappapermen er til?? Jeg mener det burde være FULL valgfrihet ang. perm.

99% av de jeg kjenner er enig med deg, tror det er en veldig vanlig oppfatning å ha!

Marianne

17.01.2014 kl.20:47

Dette er jeg så enig i! Veldig bra skrevet :-) Tror mange familier hadde hatt det mye bedre hvis de hadde sluttet å føre regnskap, og heller fordelt oppgavene naturlig ut fra det man er gode på. I bunn og grunn kommer man langt med å ønske kjæresten sin alt godt, og se at man får det bedre med en fornøyd partner. Dette avhenger selvfølgelig av gjensidig respekt :-)

Stine B

17.01.2014 kl.21:35

Endelig!! Så fullstendig enig med deg!! Likestilling har gått fra å handle om like muligheter til "om å gjøre" og viske ut alle forskjeller mellom kjønnene... Er så enig med deg når det gjelder permisjon, det bør da være fritt opp til hver enkelt familie! Jeg blir også så oppgitt når det snakkes om at man skal ansette en så og så stor andel kvinner, kvalifikasjoner bør da være det man ser på først og fremst.. Hadde jeg blitt ansatt fordi jeg er kvinne ville jeg nok følt alt annet enn likestilling..

Bra skrevet! :)

Karina

17.01.2014 kl.21:46

Helt enig! Takk! Gleder meg til flere slike innlegg gjennom året:)

Maria

17.01.2014 kl.21:47

HELT enig! Likestilling har utviklet seg til å bli nesten det motsattte! Vi ER forskjellige, og da skulle det vel bare mangle at vi ikke gjør forskjellige ting.

Guro

17.01.2014 kl.22:10

Uenig i det meste du skriver.

Men hey, kjedelig om alle mener det samme :)

God helg!

Anja

17.01.2014 kl.22:14

Så enig, og syns det er flott at du sier det!!!

Ingunn

17.01.2014 kl.22:19

Heilt enig med deg:-)

mammakissa

17.01.2014 kl.22:21

hurra! heeeeelt enig :D

Marianne

17.01.2014 kl.22:40

Så enig med deg. Trodde det bare var jeg som hadde "gammeldagse" meninger, men ser jo at de fleste som har kommentert faktisk er enige. Med oss:-)

God helg :-)

Ida

17.01.2014 kl.22:47

Enig med deg:) du beskrev akkurat slik vi har det. Bortsett fra at det er jeg som stort sett lager og planlegger middagene:) morsomt:) for oss har ting sklidd litt på plass av seg selv. Latt rollene finne seg naturlig. Også har jeg en mann som er utrolig flink i huset da:) god helg!

Linn

17.01.2014 kl.22:57

Flott reflektert! Enig med deg på alle punkter.

Marianne Beate

17.01.2014 kl.23:12

Nja, jeg vil ikke si meg enig med sinnasnekkeren. Hvis han mener at samlivsbrudd ofte kommer av at damer krever for mye av mannen?så vil jeg si at likestillingen kanskje har kommet for kort. Selv har jeg er jeg i et forhold som er så å si så likestilt som man kan få det. Det vil si at jeg ikke er avhengig av å spørre samboeren min om å bytte dekk eller henge opp en lampe. Vi kan diskutere ting og bli enige om at han kanskje ville brukt kortere tid enn meg, og at han gjør det. Men hvis han ikke har tid så gjør jeg det selv, også er vi ferdig med den saken. Det samme gjelder matlaging, klesvask og babystell. Det er en enighet i familien at alle hjelper til ? vi trenger derfor ikke fordele manne ? og kvinneroller, slik som sinnasnekkeren mener man bør. Vi har aldri hatt en eneste krangel om hvem som gjør hva, det er heller ingen som krever noe ekstra av den andre.

Ang. pappapermisjon har jeg selv ikke hørt en eneste pappa som ikke har syntes at denne tiden har vært verdifull. Selv om det ikke snakkes høyt om er det et faktum at kvinner mellom 25 og 35 er mindre attraktive arbeidstakere enn menn i samme alder ? nettopp pga svangerskapspermisjon. Pappapermen har vært en betraktelig hjelp mot denne skjulte diskrimineringen ? ikke bare fordi menn også går ut i permisjon, men også fordi menn får et forhold til viktigheten av svangerskapspermisjonen. Jeg jobber i et internasjonalt firma, og har selv merket på kroppen de store forskjellene på likestilling som finnes i Europa. Jeg vil anbefale denne artikkelen ? og håper med det at kvinner i Norge er stolte over hvor langt vi har kommet her.

http://www.aftenposten.no/meninger/De-likestilte-vikingene--7430024.html#.Utmp2WTsSu5

Kayso

17.01.2014 kl.23:22

Takk!! Kunne ikke vært mer enig og jeg kjenner det gnisser i ørene av all den klagingen fra mange av våre medsøstre... Det får være grenser og vi er tross alt forskjellige kjønn/personligheter med forskjellige forutsetninger.

Stine B

17.01.2014 kl.23:26

Marianne Beate: Selvfølgelig er det mye positivt med at far også har permisjon, problemet for min del ligger i at vi ikke får velge selv hvordan vi vil disponere, og for noen betyr det, som feks når far studerer og ikke har mulighet til perm, at disse ukene faller bort. For la oss si det sånn; det er ikke bare bare å skulle få disse ukene overført til mor.. Dessverre. Da er det synd at man ikke står fritt til å disponere selv.

Annette

17.01.2014 kl.23:36

Syns det er veldig interessant å lese om dine meninger en gang i blant. Jeg er forøvrig helt enig i det du skriver. Jeg satt og leste litt nyheter og artikler selv en dag..som jeg egentlig gjør hver dag når jeg har tid. Husker ikke nøyaktig hva jeg leste, men jeg tenkte da at det kunne være like så greit å la være å lese alt som står skrevet for jeg blir så provosert. En blir jo gal av alt en burde og ikke burde gjøre, karrierekvinne vs. husmødre osv. osv. Det er så mange som mener de har fasiten på alt og alle andre. Alle er ulike og jeg syns det burde være greit.

Ane

18.01.2014 kl.01:04

Likestilling handler først og fremst om å ha like muligheter, ikke at man skal dele alle oppgaver 50/50. Dvs. at trives man med å lage mat så får man gjøre det, og trives man med hammeren i handa er det fritt fram for å snekre. Uavhengig av kjønn. Dette gjelder i jobb også. Før vi fikk kvotering på pappaperm var det mange menn som ble rådet av arb.giver til å ikke ta ut noe, det ble nesten forventet at pappa skulle ta ut minst mulig. Mor må ta da ta permisjonen, og har dermed ikke like muligheter som mannen innenfor yrkeslivet.

Tror det er mange som misforstår begrepet likestilling.

Julie

18.01.2014 kl.01:17

Tja, jeg tror kanskje det blir lettere at en av partene kan bli overkjørt om permisjon blir valgfritt. At f.eks om mor vil være hjemme med barnet og da begrunner det med at hun ammer, kjenner barnet best osv. Eller kanskje det er en far som ikke tørr eller ønsker å være hjemme med barnet alene, og spiller på samvittigheten til mor sånn at hun blir hjemme selv om hun egentlig ønsker seg ut i arbeid i en periode. Jeg tror også at mange barn vil få et bedre forhold til far fra babystadiet av om far får være hjemme med barnet en stund. En viktig tilknyttning! Så om noen uker er forbeholdt mor og noen er forbeholdt far syns jeg er helt greit. Utover de faste ukene så syns jeg det bør være valgfritt ja. Om jeg blir gravid igjen håper jeg at faren kommer til å ta mere del i permisjonen enn med min førstefødte. Altså at han kommer til å ta mere enn de fastsatte ukene.

Marianne L

18.01.2014 kl.09:04

Liker👍

Helle

18.01.2014 kl.10:18

Valgfritt med pappaperm? så mor som har født har eneretten på tiden med barnet? med tanke på tilknytning så er det jo utrolig viktig at far og barn får tid sammen, nettopp uten mor. Likestilling handler ikke om barn, for og ønske tid med barna er investering. Mulig mange menn vil angre om noen år, når damene har fått styrt showet og tatt pappapermen.

Lykkemamma

18.01.2014 kl.10:24

Helle: Absolutt ikke enerett, hvis det er valgfritt så kan det jo gå begge veier. Hver familie burde få bestemme selv, enten det er pappaen som er hjemme mest, 50/50 eller mor. Syntes jeg :-) Det er ikke alle familier det er best at pappaen tar ut så mye permisjon, og det betyr jo ikke at han ikke får tid med barna sine av den grunn..

Lydia

18.01.2014 kl.12:03

Liker at du deler meiningane dine! Er einig i det meste du skriver. Synest det er litt slitsomt at det skal vere så mykje fokus på likestilling i alle samanhengar. Det er klart at me set pris på det kvinner før oss har gjort mtp nettopp likestilling, men eg synest nokre drar det litt langt i visse tilfeller (t.d det du skriver om kvinner som får far til å stå opp med barnet om natta sjølv om han jobber). Mi oppfatning er også at mange ikkje forstår begrepet likestilling, og drar det inn i samanhengar kor det faktisk ikkje gir noko meining. Likestiiling betyr jo at alle skal ha same rettighetar og moglegheitar i samfunnet.

Å dra "likestillingskortet" inn i husarbeid og påstå at kvinna er undertrykt dersom ho står på kjøkenet blir for meg heilt feil. Det må da vere opp til kvar enkelt korleis han/ho ynskjer å fordele husarbeid og rollene i heimen.

Ha ei strålande helg :)

Ida

18.01.2014 kl.13:42

Jeg er helt enig med deg på mange områder:-) skulle tatt seg ut om gubben hadde stått med gule gummihandsker og vasket støv og løftet på alt dill og dall jeg har plassert rundt i huset! Og det samme med å stå opp med barn på natten når man er hjemme i mammapermisjon.

Jeg har dog ikke lest artikkelen om sinnasnakkeren, men jeg ønsker for mannen min sin skyld at han skal få gå hjemme og kose seg med datteren vår når min permisjon er over. Og ikke for at han skal kjenne på hvor slitsomt det er, men for at han rett og slett skal få kose seg han også;-) fin blogg du har:-) klikker innom en gang om dagen;-) god helg!

Ann-Helen

18.01.2014 kl.14:38

Veldig godt skrevet :) Kunne ikke vært mer enig ;)

Bettina

18.01.2014 kl.16:06

Jeg er så enig :)

Forfriskende med et innlegg som dette :)

Guro

18.01.2014 kl.19:52

VELDIG enig med Helene og Marianne Beate ovenfor her!! Vi må for all del ikke glemme hva som ligger bak ordet likestilling, og hva som gjør at vi er så heldige i Norge som har den valgmuligheten vi har og hvor utrolig mye jobb og innstats som er gjort opp gjennom maaaange år. Jeg synes du gjør helt rett i og ytre din mening om saken, men så føler jeg at jeg leser mye 'svada', om husholdningsoppgaver med barn og div. Det er overhodet ikke bare det som ligger i ordet, og kanskje uten at du (og mange andre) selv er klar over det , så er vi store tilhengere av den likestillingen som vi har i norge i dag, dette mtp jobb/karriere, barn, lønn osv. Selv har jeg to barn, minstemann ble født i januar i fjor da jeg var student. Jeg tok ikke ut perminsjon (dette pga bachelorskriving osv) og var avhengig av at pappan var hjemme og stelte med baby og hus, det er jeg fortsatt den dag i dag og jeg synes det er helt ypperlig! Nå er vi begge i jobb igjen og vi deler på ALT, avhengig av hvem som er hjemme (jobber turnus) og er vi begge hjemme - ja da deler vi på det! Hvordan familier organiserer sin hverdag er opp til hver og en, her er det jo ingen fasit; men likestillingen må vi ikke undervurdere og jeg tror mange hadde åpnet øynene om vi hadde gått tilbake til lovverket på begynnelsen av 1970-tallet.

18.01.2014 kl.23:19

Vel jeg forventer støtte og hjelp av mins amboer , selvom jeg er hjemme.Jeg er den beste mammaen jeg kan være for min lille hvis jeg får støtte og hjelp slik at jeg også kan ha overskudd i hverdagen. og da må jeg også ta vare på meg selv. Jeg trener flere ganger i uka og da er min samboer sevfølgelig sammen med mini , selv om han har 10 timers dag på jobb. Jeg gjør en viktig jobb her hjemme som har mini så mange timer. Da er det viktig at han får hundre av meg den tiden vi har sammen. Jeg mener at far har heller ikke vondt av å ta ansvar om natten selv om han skal på jobb. Dette er selvfølgelig bare hvis jeg er veldig sliten , eller mini er veldig krevende ei natt. Jeg har og skal fortsette og ta vare på meg selv selv om jeg har blitt mamma. jeg er av den oppfattnign at babyen ikke er tjent med en utslitt mamma.

Lykkemamma

18.01.2014 kl.23:23

Anonym: Jeg tror ingen er av oppfatningen av at babyen er tjent med en utslitt mamma. Jeg trener selv og har tre barn, det sier seg selv at Christian hjelper mye til, hvertfall med tanke på alt det ekstra jeg har tid til, som blogging. Og som jeg skrev, og som du sier.. Klart pappaen skal hjelpe til når det blir ekstra slitsomt på natten, da blir det jo likt for begge. Det jeg mente var normal nattevåk med amming, også skal far også vekkes for det? Det syntes ikke jeg noen ting om. :-)

Ida

19.01.2014 kl.06:03

Likestilling dreier seg om at alle skal ha muligheten til det samme uavhengig av kjønn! (Hvordan man blir ENIGE om å fordele arbeidet i hjemmet er jo et resultat av dette). Jeg er enig med deg i at man skal gjøre det man er best på/liker å gjøre. Men det trenger ikke være "manneting" og "dameting", som du kaller det. Ikke alle passer inn i denne inndelingen av gjøremål/interesser. Noe snevert og lite nyansert skrevet, synes jeg. Men når det er sagt er jeg helt enig i at hvordan man fordeler permisjonen bør være opp til den enkelte familie!

:)

NinaS

19.01.2014 kl.06:51

Enig med du, Marlen :)

Kiki

19.01.2014 kl.14:48

vet du hva, jeg er så enig! Nylig så satt jeg sammen med en gruppe kvinner, der en klaget over nettopp dette med at hun ikke fikk mannen til å stå opp like ofte som henne om natta for å ta seg av babyen deres, og de andre jentene ga masse råd om hvordan hun skulle få ham til å innse at det skulle være likt. Det var til og med snakk om hvorvidt forholdet kunne vare, når han nektet å gjøre ting likt. Det var visst bare jeg som syntes at det var merkelig av henne å forlange dette når hun var i permisjon og han skulle på jobb. Personlig vil jeg mye heller at mannen min skal være frisk og utvilt før han skal kjøre på jobb om morgenen i mørket og på isglatte veier. At han skal risikere liv og lemmer i trafikken fordi han skulle ta seg av en gråtende baby om natten like mye som meg - som skal være hjemme hele dagen - synes jeg faktisk er nærmest psykotisk egoistisk. Når jeg veit at han skal kjøre på jobb uten å ha fått nok søvn, så går jeg rundt og bekymrer meg helt til jeg får en tekstmelding om at han kom seg på jobb i ett stykke.

Kris

19.01.2014 kl.16:05

Først vil jeg bare si at det flott du ytrer dine meninger! Og jeg er forsåvidt enig i flere argumenter du kommer med; for eksempel om at hver familie må finne sin "måte" :)

Men der er flere ting jeg synes kan bli feil på ulike områder. Her i hjemmet prøver vi å ha en viss likestilling når det gjlder gjøremål både i og utenfor hjemmet. Samboeren (igjennom 5 år) er forøvrig mekaniker, og tar seg dermed av bilrep, men her hjelper jeg til, mest på grunn av jeg ønsker å bidra, men også for at jeg har en stor bilinteresse, og elsker å få litt "skit" under neglene med å skifte dekk, skru og montere etc. Selv om jeg er flinkest til å rydde, vaske, handle, planlegge og slikt med vanlig "husmorsplikter", så betyr det virkelig ikke at jeg trives med å gjøre de. Av den grunn har vi en avtale om at oppvask og støvsuging er hans områder, altså typiske "kvinneoppgaver", mens jeg lager mat og vasker, handler/planlegger mat og tar hånd om økonomien (den siste historisk sett på som en manns oppgave). Det er vel kanskje greit å meddele at jeg om noen mnd er ferdig med master i internasjonal økonomi og markedsføring, og har dermed et større interesse og kunnskap til å håndtere husholdningsøkonomien og invisteringer. Jeg er også forøvrig bedre til å montere møbler, organisere ledningskaos tilknyttet tv/anlegg, renske sluken, sparkle +++.

Problemet for våres del for fremtiden blir ved eventuelle barn/permisjoner. Min fremtidige startlønn starter hvor hans er nå etter flere år i arbeid. Etter få år er det mest trolig at jeg tjener en god del mer enn min samboer, og det vil dermed både vær uøkonomisk for våres del og skadelidende for min karriere om jeg skulle tatt ut full mammapermisjon/all persmisjon (om valget hadde vært til stede), bare fordi det er "best for barnet" (ifølge noen sine meninger). Jeg opplever i stor grad at par jeg har kjennskap til med barn, hvor kvinnen tjener mest, har blitt enig om at far skal ta ut maks pappapermisjon, noe som ofte har ført til at far tar dette som en ferie, og gjør ikke noe nevneverdig mer av "hursmorsplikter" og mor kommer hjem etter full arbeidsdag og må fremdeles utføre alle plikter (som ikke kreves av far om han er i full jobb) som hun ellers måtte gjort om hun var i permisjon.. Dette er jo også snakk om lite forståelse fra far om hva som faktisk inngår i permisjonstiden, utover å tilbringe tid med barnet. Men regner med noen forstår problemet her.

En siste ting er jo snakk om kvinner vs menns muligheter til karriere og lønn, og hvorvidt en mulig arbeidsgiver ser det som mer skadelidende å ansette en 25 år gammel nyutdannet kvinne enn en mann, pga sannsynligheten for lang permisjonstid og dermed at arbeidsgiver da må erstatte kvinnen både en og flere ganger de nærmeste årene, mens mannen blir sett på som en mer trygg ansettelse av samme årsaker.

Uansett om det er far eller mor som er ute i permisjon, så synes jeg at den personen i permisjon burde ta seg av husarbeidet, gråtende barn etc, slik at den andre som er i jobb kan yte best mulig i arbeid. Også så klart å gi begge parter, uavhengig av permisjon eller jobb, burde få "egentid" til å lade batteriene :)

Sissel

19.01.2014 kl.19:50

Jeg er så enig med deg på mange punkter her! Og jeg syns mange mødre rett å slett syter når de er hjemme med barnet hele dagen og forventer at far som kommer hjem fra jobb skal bidra 110% hjemme så mor kan slappe av. Som hjemmeværende mor (og som ikke skal ut i arbeid før mini begynner på skolen) falt det meg aldri inn at han skulle ta mini på natta for så å jobbe 12 timer etterpå. De gangene jeg har vært syk eller ekstremt sliten har han trått til uten at jeg trenger å be om det. Og det er mer enn nok for meg. Vi har veldig spesifikke kjønnsroller i vår familie. Jeg gjør det meste av husarbeid og han har ansvar for uteting. Jeg tror det er bedre for forhold at menn er menn og kvinner er kvinner. Vi er ikke like! Derimot syns jeg pappapermisjon er en flott ting, og jeg er for likestilling i arbeidslivet. Hjemmelivet derimot må man få styre selv uten at andre skal hyle høyt om manglende likestilling.

Lise

20.01.2014 kl.20:33

I mine øyne har likestillingsdebatten svært lite med oppdeling av hjemmeoppgaver å gjøre. .. Hvorfor skal jeg ofre en fantastisk jobb fordi jeg må kle på barn og pynte hår istedetfor mannen min? Du og sinnasnekkeren har mange gode poeng, men ikke skrik for høyt før du selv vil ut å jobbe og ikke lenger er i permisjon. Se denne linken for hva det mer handler om; http://e24.no/jobb/insinuerer-at-man-maa-ha-penis-for-aa-komme-seg-opp-og-frem-her-i-verden/22725958. Vet ikke med deg, men døtrene mine vil jeg skal ha like stor mulighet som adm. dir. som sønnen min. Og jeg vil oppdra sønnen min til å respektere kona si og hennes valg av yrke/kkarriere. Og oppdeling av permisjonstid er en privatsak! Når det er sagt; jeg bærer aldri tungt, og mannen min vasker ikke klær - det funker i vårt private hjem. (Men på jobben vil jeg ha like mye respekt som mine mannlige med-ledere, og jeg vil ikke miste muligheten til en god jobb fordi jeg er kvinne, og det er stemplet i panna mi at jeg alltid er trøtt pga våkne barn om natta, eller er den som må være hjemme med syke barn!! Og det kjære deg håper jeg du skriver et nytt innlegg om den dagen du sitter i en jobb du har valgt av andre grunner enn at det er en lettvint jobb å ha pga små barn.Det er nemlig en LANG vei å gå fortsatt for at det skal være likestilt her i Norge/verden.

Anette

21.01.2014 kl.09:36

Likestilling = større frihet. For menn og kvinner.

Jeg håper og tror vi vokser opp med en generasjon menn som kan takke likestillingen blant annet for muligheten til å være en god far. Pappapermisjon er en type nødvendig (og hyggelig, har jeg hørt) "tvang" som er med på å føre samfunnet vår fremover. Det hadde ikke bare "blitt" mer likestilt dersom det ikke var lagt noen politiske føringer på det. Og takket være nettopp likestillingen har kvinner færre begrensninger på sin frihet som menneske - arbeid, seksualitet, meninger etc.

For det handler om at vi er mennesker. At vi er ulike og har ulike interesser og ting vi er flinke på? Well duuh. Klart det. Kvinne- og mannsrollen har forøvrig variert svært mye i ulike historiske perioder i ulike kulturer i ulike deler av verden.

Så pass litt på når dere deler inn helt platoniske oppgaver som støvtørking og vedhugging som "naturlige" for de ulike kjønnene. Naturlige? Ingenting i genene mine sier at jeg ble født til å tørke støv eller skifte dekk.

Jeg har derimot blitt oppdratt til at det er min jobb å tørke støv. Først i voksen alder begynte jeg å stille spørsmålstegn ved hvordan ting var delt opp mellom kjønnene, og jeg syntes ikke det virket særlig hensiktsmessig (av og til ganske urettferdig). Men jeg tørker støv altså. Av og til. Jeg er faktisk ganske flink til det.

Jeg har aldri forstått utsagn som "la kvinner være kvinner" eller "la menn være menn". La folk være folk. Og hvis vi folka klarer å bruke sunn fornuft - helt topp.

Og foreldre: ikke legg de begrensningene på deres egne barn.

Det blir så kult å se dagens kids vokse opp. De vil nok synes våre holdninger er skikkelig gammeldagse. Og ting går fremover.

Tuppemamma

21.01.2014 kl.11:47

Hipp hurra for et godt innlegg! 👍

Og når det gjelder pappaperm og fedrekvote, er jeg sååå enig med deg at familiene burde få velge selv, de som styrer og bestemmer har alt for lite tiltro til at folket klarer å finne fornuftige løsninger selv 😕

Vi har det for øvrig som dere har det her hjemme hos oss, og stortrives med det 😊

Carine

21.01.2014 kl.21:15

Enig med deg Marlen. Det er forskjell på likeverd og likestilling. Vi er forskjellige, mann og kvinne, og sånn bør det være. Men det alle rooer så høyt etter et likeverd mellom kvinner og menn mener jeg. Og det er jeg for jeg også! Lik lønn, like rettigheter osv men vi kommer ikke unna at kjønnene er forskjellige. Lik forskjell som det er mellom menn og mellom kvinner. Vi må finne hva som passer for våre familier. Jeg kunne heller aldri byttet dekk på bilen eller bygget hus til familien men står gjerne med ræva i været med husvasken og matlagingen. Men det handler jo ikke om liksestilling men om om vi, jeg og kjæresten, er enige om at det er viktige oppgaver som får lkvet vårt til å gå opp. Men igjen, likeverd mellom kjønn er viktig! Og det er jeg ikke helt sikker på om er helt i mål enda når en ser på karrierer og lønn osv. Just my opinion!

Elisabeth

04.02.2014 kl.13:02

Jeg er sååå enig, utrolig bra innlegg! Du får frem så mange gode poeng!

Skriv en ny kommentar