juli 2016

Pause fra ferien

God morgen! I dag inntas morgenkaffen på mitt faste sted i sommer. Uten "mammaaaaa" eller diskusjon om hvem som hadde fjernkontrollen sist. Maya er fulgt til sommerens siste (frivillige selvfølgelig - best å være på den sikre siden har jeg lært) ekstratrening, og det er her jeg har funnet min favoritt café. Det har vært fint med er par pauser i uken! Et par timer helt til egne tanker og kun meg selv.

Jen og OC plukker bær hos Besse, mens jeg skal sitte her og koble helt av. Perfekt ladestasjon! I dag har jeg til og med fått selskap av en god venninne. For en fin start på dagen!

Nå nærmer august seg med stormskritt og det skal bli fint med rutiner igjen. Jeg tror OC gleder seg til barnehagen på onsdag.. Det kan bli litt kjedelig hjemme, spesielt når det ikke er strandvær. Jentene begynner ikke på skolen før langt uti august, men de har begge aktiviteter fremover. Akkurat passe så dagene ikke blir for lange. Men før august starter skal vi på enda en miniferie! Til helgen pakker vi teltet på nytt og et nytt sted skal oppdages. Gleder meg!!

Sommerferie: stranddager i Drøbak

Hei!

Det blir noen fraværsuker i sommer, rett og slett fordi tiden går til familien. Barna er hjemme og Christian jobber fortsatt, og da går all min tid til å skape harmoniske og fine sommerdager. DET er selvfølgelig lettere sagt enn gjort. Dere vet når man er på 5 ferieuken og barna erter og krangler i et sett?! Harmoni my ass, haha! Heldigvis har det vært fantastisk vær de siste to ukene så vi har vært mye på stranden, der blir ALT lettere!
Processed with VSCO with a5 preset

TORKILDSTRANDEN I DRØBAK
 - I Drøbak finnes det flere strender og vi bytter på hvilken strand som er vår favoritt fra år til år, men de siste sesongene har vi vært på Torkildstranden. Perfekt strand for både store og små barn, oversiktelig, iskios, brygge de større kan hoppe fra og gode parkeringsplasser med kort vei til stranden. Vår favoritt!

Processed with VSCO with f2 preset
Nå har endelig små venner kommet hjem fra ferie også! Både Maya, Jenny og OC har venner som er tilbake i Drøbak, og nå er det mye leking på kryss og tvers igjen. Sånn vi liker det! Det har ikke skjedd stort annet enn:

Jeg har begynt å trene regelmessig igjen, etter 2-3 uker med treningsfri og matbonanza! Det var digg å komme tilbake!
Vi har spist masse kroneis, verdens beste Besse har alltid med kroneis og vi har blitt så bortskjemte!
Hele gjengen har vært på overnattingsfest, og C og jeg fikk en kveld for oss selv. KOS!
Jeg har SUP´a! (for dere som ikke vet, et slags surfebrett som man padler stående på) Utrolig gøy, og veldig utfordrende for balansen min. Sunt!
Svigerinnene mine og jeg hadde farvellfest på terrassen til Angelika, de to med familiene reiste til Estisfestis på ferie, buuhuuu! Null svigerinner på 2 uker..
Vi har hatt overnattingsfest her hjemme, jo flere som overnatter jo bedre! Hei hvor det går, det er jo tross alt sommerferie!?
OC har hoppet fra 1 meteren. Oh yeah, my boy!
Jen hoppet fra 3 meteren. Hun var så stolt at hun nesten svimte av!
Mays hoppet fra 5 meteren, kjempe gøy (!) men da var mor faktisk litt nervøs.. Haha! De går i mine fotsport hvertfall, noe av det beste jeg vet er å hoppe!
Kremt.. Vi har fanget pokemons.. No more words needed.
Jeg har fått latterkrampe på SUPbrettet til venninnen, så fælt at jeg var redd for å drukne OG skvette på brettet hennes, mens vi padlet sammen. På SAMME brett. Jeg sittende foran mens hun padlet. Det er ikke så stort det brettet ..

Litt sånn hverdagslige ting da vet dere :-)

OG JO!! Jeg har omsider malt stua mi! Dere som har meg på snapchat vet jo dette, men til dere andre! Bare vent, den er sååå fin! Bilder kommer!

Sommerferie: snaps fra Jeløya

Båt ut til biløya, 20 grader i vannet - til og med kjæresten badet. Årets første stranddag! Etterlengtet! Sosialt på hytta på ettermiddagen, 4 barn og 5 voksne. Deilig middag, vannkrig, fotball, musikk, sjokolade. Gode samtaler og solnedgang. Bare for å nevne noen stikkord fra gårsdagen.. Fantastisk dag!

Sommerferie: Jeløya

Å ha venner som er så rause og gode at de inviterer hele hurven på hytta, det er god stemning det! Vi er heldige som har fått muligheten til å tilbringe hele helgen her på Jeløya. Det er så nydelig her, og selv om vi kun er 45 min unna Drøbak så føles det som vi er langt langt unna.. Perfekt utnyttelse av helgen som vi ønsker å gjøre det meste ut av!

I dag skal vi bade, kjøre båt og nyte norsk sommer på sitt beste. Det er nemlig meldt fint vær!

Vi sender også tanker til Nice. Jeg fikk akkurat med meg den grusomme hendelsen før jeg la meg i natt, og har fulgt med på utviklingen gjennom natten. Sender varme og styrke til mennesker som trenger det <3

Sommerferie: turist i byen

En annen ting som vi har gjort for å lage mest mulig ut av dagene sammen er å være skikkelig turist i egen/nærmeste by! For oss som bor 30 minutter utenfor Oslo er det naturlig å reise dit, men det finnes også mange andre fine steder vi kan reise til senere i sommer. Oslo var hvertfall første by ut, og jeg elsker den byen! Den har virkelig alt! Planen var egentlig å ta båten fra Drøbak til Oslo, men vi var litt tidlig ute og bommet på tiden med 1 time.. I stedet kjørte vi inn og parkerte på Aker brygge. Der spiste vi is og lot barna leke på lekeplassen på brygga helt til de ble lei. Ikke noe press, og helt etter barnas tidskjema!

Senere tok vi trikken (høydepunktet for OC) til frognerparker og fant Sinnataggen. Der spiste vi en is til, mens vi lurte på hvorfor Sinnataggen er så sint. Det var mange fine forslag - barn altså! Da solen varmet på sitt sterkeste så overrasket vi barna med BADING på frognerbadet. Da vippet de helt av pinnen, et badeland bare noen meter unna uten at de har sett det !? Selv ble jeg ganske nyforelska! Sist jeg var på frognerbadet gikk jeg i 8 klasse og var stormforelska i Christian! Tenk det! Jeg tøffet meg så voldsomt at jeg hoppet fra 10 meteren.. Veldig romantisk, rart og nesten svevende å være tilbake der med 3 små mennesker som rett og slett er skapt av den samme kjærligheten.

Anyways, Maya og jeg hoppet fra 5 meteren, 10 meter sparer vi til en annen gang! En sånn dag koster en del for kroppen, men jeg var smart og satt mest mulig. Dette har jeg lært meg til, og det går oftest greit. I tillegg er det verdt det, stunder som dette med familien er magisk.

Så det er mitt tips nr 2. Ferieminner på budsjett; Bytur med familien, lag en dag ut av det og det trenger ikke koste all verden. Vi pakket håndklær, badetøy og matpakker til hele gjengen! Utgiftene ble trikken, is og inngang til frognerbadet som faktisk ikke var så værst i pris. En lang og fin dag, men til en overkommelig sum hvis man ikke har store summer å putte i feriepotten, eller prioriterer andre ting. Det gjelder bare å planlegge på forhånd!
Processed with VSCO with f2 preset
Processed with VSCO with t1 preset
Processed with VSCO with a5 presetDenne uken har vi roet helt ned, jeg har tilbragt en god del tid på sofaen for å hente meg inn og barna har lekt for seg selv med venner og familie som også er hjemme. På formiddagen har jeg kjørt Maya til turning, og ettermiddagen har vi surret her hjemme.. Nå er jeg ladet opp og klar for en herlig helt på Jeløya! Christian har fri og vi er invitert med på hytta til gode venner! Hipp hurra!

Skal bare kjøre på ukens siste turntrening, pakke og samle troppene først! Vi ses

Sommerferie: miniferie på budsjett

Vi har snudd helt om på det vi egentlig skulle i ferien. Egentlig skulle vi kjøre til Spania, men det ble utsatt til neste år. Christian må jobbe i ukedagene, men har hatt en del helger fri, og det har vi utnyttet til det fulle.

Forrige helg pakket vi sykkelvognen og sekken, og tok med oss barna våre på telttur. Vi har blitt en familie som elsker disse enkle turene.. Vi har vært flere ganger i Astrid Lindgrens verdens i Sverige, og da har vi stort sett sovet i telt. Et mye billigere alternativ enn hotell og hytter, men også ekstremt stas for de små. Vi kommer så tett på hverandre, og det er mye mer personlig enn mye annet. Derfor fant vi ut at sykkeltur i skogen (sykling er det beste alternative for meg når det gjelder aktivitet) med overnatting i telt MÅTTE bli en slager.

Vi pakket lett, sørget for at jentene ikke hadde noe å bære på, fant frem telt, soveposer og liggeunderlagt - samt masse god mat. Teltmat vel og merke.. Supper som vi enkelt kokte opp på primus, sjokolade, nøtter, kakao, polarbrød og små bokser med pålegg som leverpostei. Nok mat til alle 5 i to dager!

Vi bestemte oss for nordmarka i Oslo, det er virkelig en perle med nydelig utsikt over hele Oslo. Vi kjørte inn og parkerte på toppen, derfra syklet vi innover i skogen. Været var perfekt, ikke for varmt men heller ikke regn og kaldt.

På tross av et par særdeles uheldige episoder med 3 småbarn på tur så var dette en av de beste miniferiene vi har hatt. Barna elsket det og ville ikke hjem! Christian og jeg fant fort ut at terskelen for å bare le, og tenke "jaja" måtte være lav. Som d vi hadde fått med oss feil teltstenger, og ikke fikk satt opp teltet den første kvelden. Barna begynte å bli kalde, myggen var intens og alle var sulte. Da jobbet vi hardt begge to, men med en dose positivitet og flaks så ordnet det seg. Utrolig fint å ha en kompis som ikke bor langt fra som kunne komme kjørende med et ekstra telt. Vi jobbet også litt med oss selv da Frøken Jen falt i vannet, iført det eneste kvelds/natt skiftet (joggebukse og tjukk genser for kalde kvelder) og ble KLISS våt fra topp til tå. Det var omtrent på samme tidspunkt som vi skjønte at teltet ikke fungerte... Hoho! Creds til oss for ikke å dra hjem ass.

At OC løp rett i gjørma med de eneste skoene vi hadde til han, og ble våt tvers gjennom var også en liten utfordring. Eller da vi kjørte ned feil bakke, og måtte sykle opp hele med 3 barn på slep (OC satt i sete da). Da måtte vi jobbe hardt med oss selv for å oppmuntre og friste med den beste isen og bading. Da var det perfekt at frognerseteren lå på toppen av bakken og der sto isen å ventet på oss.

En skikkelig heisann-hoppsann tur, men det er turer man husker! Denne fantastisk klumsete og morsomme turen kommer vi og barna til å huske for alltid! Dessuten var det en skikkelig lavbudsjett tur, og det er gull verdt. Så folkens, har man ikke råd til turer utenlands så ta med barna ut i skogen. Vi brukte rett under 1000,- på denne miniferien, og da unnet vi oss mange is og kaffe på de forskjellige kaféene rundt i marka, mat og et par turer med t-banen (når bakkene ble for tunge).

Noen erfaringer vi har gjort oss :

Gjør god research på forhånd. Les om andres erfaringer på nettet. Er det andre morsomme aktviteter, fisking, bading, barnevennlig? Vi prioriterte bading den ene dagen, og utsikt den andre.
 Om man ikke har utstyr så la ikke det hindre tur. Lån av andre, det er alltid noen som har et eller annet. Vi fikk låne telt og primus, soveposer og liggeunderlag har vi fra tidligere.
 Pakk lett! Alt skal jo bæres. Et genialt tips er å bruke sykkelvogn, der vi fikk vi plass til soveposer, mat og andre tunge ting.
 OBS! Dobbeltsjekk utsyret før dere drar, sinnsykt kjpt å stå i skogen med slitne barn og ikke ha telt.. Haha!
 Ikke ta så tungt på ting, og ikke planlegg til i hjel. Ting blir sjeldent som man planlegger, men så lenge barna har det bra så er det det viktigste!

Vår huskeliste til 2 dagers telttur:

Mat; drikkeflasker med vann (undersøk om det er tappekraner/fersk vann som er drikkbart i nærheten av stedet man skal) mat som enkelt kan kokes på primus som supper eller lapskaus. Oppskjært brød/polarbrød/rundtstykker til frokost. Pålegg som kan ligge tørt. Potetgull og sjokolade. Nøtter.
 Sovepose, liggeunderlag, telt.
 Primus, fyrstikker, myggspray, krem til stikk, paracet, plaster og pyricept.
 Klær: Treningstøy til å sykle i begge dagene, undertøy, pysj,  varm joggebukse og genser til kvelden. (Vi sjekket værmeldingen og droppet regntøy og støvler, det ble for tungt å bære på) joggesko, solbriller.
 Godt humør, tålmodighet, runde kanter og ikke angst for maur, mygg og knott ;-)

Legger ved litt bilder, noen er delt på instagram allerede!
Processed with VSCO with t1 preset

PS. Siste tips.. Sjekk hvor det er lov til å telte. Den siste kvelden så slo vi opp telt der det ikke er lov nemlig.. Ups!

Klem til dere fra happy campers!

De har giftet seg

Bryllup i Drøbak med fest på Noca tours

Min herlige svigerinne og en av mine beste venninner har giftet seg med storebroren til Christian - altså min mann, henger dere med? Hurraaaa!! Som vi har ventet på denne dagen, og den ble like magisk som vi alltid har drømt om.

De giftet seg i Drøbak kirke, til nydelig vær, venner og familie. Med de skjønne barna sine som brudepike og brudesvenn. De to kom tuslende inn til Sissel Kyrkjebø sin "kjærlighet" fremført av en utrolig dyktig solist. Altså, jeg gråt så det nesten var på kanten til hiksting. Og da Angelika kom inn... Det var så rørende. Jeg har ikke ord. Nydelige familien! Bryllupsfesten ble holdt på utsiden av Drøbak, "Noca tours." Et område med gamle tømmerhus midt inne i skogen mellom Drøbak og Ås. Idyllisk som bare det, og et perfekt sted å ha bryllupsfest.

Processed with VSCO with a4 preset

Noen av bildene er lånt av Noca tours.

Det ble ikke så mange bilder til bloggen, det sto ikke høyset på lista den dagen (også var det jo midt i bloggpausen min også, hehe) Men til dere som fulgte med på snapchat dagen før dagen, da vi pyntet lokalene: all pynt kommer fra ebay. Vi har ikke direktelink men dere finner mye hvis dere søker. Ting som skilt, bannere og bordkort. De hadde også en egen photobooth avdeling med polariodkamera stående + en gjestebok. Alle gjestene tok bilder av seg selv og limte inn i boken. Utrolig kult! Det vurderer jeg å ha til mitt 30 årslag. Oh yes, jeg blir 30 i mars og planleggingen er i gang. Ikke at jeg sammenligner det med bryllup altså! Haha!

Sommerferie: dag 2

Barnelatter på Oscarsborg

Vi har tatt buss til Drøbak sentrum (funnet ut hvor utrolig lettvint, praktisk og ikke minst gøy for barna å gjøre det.. I tillegg tar det 7 minutter med buss ned til stranden, i stedet for bil med parkering osv..) og båten ut til Oscarsborg sammen med Marte-venninnen og hennes tre barn. Der ute har vi klatret på kanoner, forbannet og elsket det norske sommerværet om hverandre, spist is i havna x 2, sett tre søte babysvaner og gått tunnelsafari som i gamle dager (jeg hadde sommerjobb på Oscarsborg i mine yngre dager og all gammel kunnskap kom godt med i dag. En skummel krokodille som heter Oscarillo som bor i tunnelene bl.a..) Skal love dere gjengen på 6 hadde store øyne da.

I kveld har jeg ligget på sofaen og spist smågodt med min kjære. Oh yes! Finfin dag fra denne kanten, håper dere har det samme. Ferie eller ei <3

Sommerferie: dag 1

Et av favorittstedene mine.. Badeparken i Drøbak

Første feriedag for barna! Jenny er helt ferdig i barnehagen, for alltid faktisk! (det rant en tåre eller to da hun gikk ut av avdelingen altså, det var rart..) OC har ferie til august og Maya har fullført sommerens første treningsuke. Christian jobber om dagen så det er barna og jeg som lever livet i Drøbak. Det blir hjemmeferie på oss i år, turen jeg har snakket om tidligere er avlyst - men mer om det en annen dag. Vi skal nyte en avslappende ferie her i Drøbak, og i dag har vi gjort nettopp det. Drøbak er verdens beste sommerby, jeg er overbevist.

Noen glimt fra dagen vår;

I kveld skal vi ha filmkveld, popcorn og ny film fra Kung fu panda på agendaen. Jeg nyter dager med barna hjemme, de er så flinke til å hjelpe til og så fornøyde med sommerferie. God følelse <3

Håper dere har det fint!